Brz i dobro naoružan

 

P-39 erakobra (engl. P-39 Airacobra) je bio američki jednosed lovac i lovac-bombarder iz perioda Drugog svetskog rata, koga je proizvodila fabrika Bel (Bell Aircraft). Ukupno je izrađeno 9558 aviona. Naslednik aviona P-39 je P-63 Kingkobra, proizvođen pri kraju rata.

Prvi put poleteo je kao prototip 1939. godine, bio je neobičan za svoje vreme jer je imao motor iza pilota i tricikl stajni trap. Propeler je pogonjen sa dugačkom osovinom koja je prolazila ispod kabine. Konstruktori su bili Vuds (R. J. Woods) i Vudson (O. L. Woodson). Odsustvo turbopunjača (turbocharger) na Alison (Allison) motoru je značilo da su performanse aviona bile nedovoljne na većoj visini. Zbog toga su uglavnom korišteni kao lovci-bombarderi u američkom RV. Najveći broj aviona, 4773, je isporučen Sovjetskom Savezu. Tamo je avion dobro primljen zbog velike brzine i jakog naoružanja, i na početku je korišten najviše kao lovac. Mnogi sovjetski asovi su deo letačke karijere proveli na P-39. Kapetan Grigorij Rečkalov je ostvario 44 od ukupno 58 vazdušnih pobeda u P-39 u 9. gardijskoj lovačkoj diviziji, a Aleksandar Pokriškin iz 216. gardijske lovačke divizije je ostvario 48 od svojih 59 pobeda na P-39.


Avion se dobro pokazao i za napade na ciljeve na zemlji, naročito u kasnijem periodu rata kada je nadmoć u vazduhu prešla na stranu sovjetskog RV. Nažalost, nesreće prilikom sletanja su bile česte zbog nedovoljne obučenosti pilota za ovaj neobičan avion. Korišten je i u Mediteranu i na Dalekom istoku.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još