COIN avion protiv gerile

Kada se spomene avion za gašenje požara, svima na pamet najpre padne Canadair CL-215 i Canadair CL-415. Međutim, poslednjih godina, u „posao“ mu se u velikoj meri meša američki Air Tractor, posebno sa modelom AT802. Ovaj avion ima približno upola manju cenu, uz nekih 70 % nosivosti, pa varijanta sa plovcima koja takođe može da nadopunjava tankove vodom iz mora, reke ili jezera, predstavlja vrlo ozbiljnu alternativu. Tako su pored drugih zemalja, ove avione nabavili i Hrvatska i Crna Gora: prva šest, a druga dva. Zanimljivo, Amerikanci su 16 ovakvih aviona opremili oklopnom zaštitom i koriste ih za zaprašivanje herbicidima plantaža koke u Kolumbiji.
Ambiciozna kompanija „Air Tractor“, koja proizvodi avione slične namene (AT802 je najveći), prikazala je na Aeromitingu u Parizu 2009. i naoružanu varijantu AT802U, sa vrlo zanimljivim karakteristikama, koji je čine sasvim drugačijim konceptom COIN (Counter Insurgency – protivustanički) od onih na koje smo navikli. COIN avioni su namenjeni za dejstvo protiv slabije opremljenog protivnika, koji ne raspolaže naprednim i integrisanim sistemima PVO. Većina COIN aviona koji su danas u ponudi, razvijeni su na bazi školskih EMB-314 Super Tucano, PC-9M Hudournik… Da bi bili osposobljeni da se na njima izvodi napredna obuka, ovi avioni moraju da imaju performanse koje su uporedive sa mlaznim školskim modelima. Na primer, maksimalna brzina im je na nivou lovaca iz Drugog svetskog rata, a manevarske osobine vrlo respektabilne. Avion AT802U je sasvim drugačiji, iako mu je namena takođe COIN. U suštini, COIN avion je manje pretenciozan i jeftiniji od uobičajenih mlaznjaka, namenjen za borbu protiv slabije opremljenog protivnika – gerilaca, ustanika i narko-kartela. Čak je upola jeftiniji i od najvećeg konkurenta, Super Tucano. Najveći adut AT802U, koji uopšte nije mali avion (raspon krila 18 m, površina krila 37 m2, dužina 10,87 m, masa praznog 3.500 kg) je nosivost od 4.000 kg, što je dva do četiri puta više od konkurenata! Time se obezbeđuje mnogo toga: dodatno gorivo, oprema za povećanje verovatnoće preživljavanja, napredni senzori i ubojna sredstva. Dodatno gorivo obezbeđuje mu veliku autonomiju, što omogućava duga dežurstva u vazduhu. To je važno, jer se na taj način postiže vrlo kratko vreme reakcije, što je od suštinskog značaja za pravovremeno dejstvo i pomoć trupama na zemlji. Sa dodatnim gorivom ispod krila i u prostoru ispred kabine, AT802U ima autonomiju od preko 10 h (Super Tucano 6,5 h), tako da bi dva aviona mogla da obezbede skoro 24 – časovno dežurstvo. Velikoj autonomiji doprinosi i veoma štedljivi turboelisni motor Pratt&Whitney PT6A-67F snage 1.600 KS. Alternativa dodatnom gorivu u prednjem spremištu su vojnici, mehaničari, putnici ili voda, hrana, oruđe… Na taj način, AT802U može da posluži i kao koristan avion za snabdevanje. Tome doprinosi i vrlo kratko poletanje i sletanje, koje za natovareni AT802U ukupne mase 4.500 kg iznosi samo 200 m, za masu 5.700 kg – 335 m, a za masu 6.600 kg – 430 m.


Zaštitna oprema je projektovana polazeći od oružja i oruđa koja bi takvom protivniku mogla da bude na raspolaganju, a to su streljačko naoružanje do 12,7 mm i rakete z-v lansirane sa ramena klase Strela 2, Igla i Stinger. Za odbranu od streljačkog naoružanja protivnika, avion je opremljen oklopnom zaštitom motora, kabine i donjeg dela trupa, što je slično legendarnom sovjetskom jurišniku iz Drugog svetskog rata: Il-2 Šturmoviku. Vetrobran i bočna stakla su takođe oklopljena, a pilot i kopilot imaju posebna sedišta koja apsorbuju udar. Kabina je opremljena tzv. rol-barom, kao kod sportskih automobila. Oba člana posade imaju identične kabine, tako da mogu da vrate avion u bazu, u slučaju ranjavanja onog drugog. Odbrana od raketa lansiranih sa ramena podrazumeva sistem za upozoravanje na lansiranu raketu i lasersko označavanje AN/AAR-47, kao i AN/ALE-47, nosač IC mamaca. Ovakva zaštitna oprema je važnija na AT-802U, nego na drugim COIN avionima, posebno bržim i okretnijim, kao što je Super Tucano (maksimalna brzina AT802U je 400 km/h).
Senzori obuhvataju ceo spektar sistema i predstavljaju fleksibilan i napredan kompleks – oba člana posade su opremljeni naočarima za noćno osmatranje (NVG – Night Vision Goggles). Ispod trupa je moguće postaviti senzorsku kupolu sa opremom za osmatranje, nadzor i obeležavanje različitih ciljeva na zemlji i u vazduhu. Podaci sa ovog senzora, preko ROVER data-linka mogu da se pošalju trupama na zemlji u realnom vremenu. Takođe, predviđeno je da avioni imaju na raspolaganju i druge senzore, namenjene za detekciju bio-hemijskih agenasa i sl. Naoružanje AT802U je posebna priča. Avion ima tri nosača ispod trupa i po tri ispod svakog krila. Od naoružanja, može da ponese dva trocevna Gatling teška mitraljeza GECAL kalibra 12,7 mm, laserski navođene bombe mase 227 kg i asortiman raketnih projektila, nevođena raketna zrna (nrz) Hydra 70 mm ili varijantu laserski navođenih raketa DAGR i mini Talon razvijenih postavljanjem posebnog modula u nosni deo nrz, protivoklopnih vođenih raketa Hellfire II i dr. Ovakvo naoružanje karakteristično je za vrhunske i najsavremenije borbene helikoptere i jurišne avione, što je donedavno bilo nezamislivo za jedan COIN avion. AT802U je pre svega usmeren prema američkom ratnom vazduhoplovstvu, koje trenutno traga za idealnim COIN avionom. Takođe, visoki zvaničnici „Air Tractora“ smatraju da bi avion bio pogodan i za opremanje američke Nacionalne garde i brojnih saveznika, za upotrebu u opasnim područjima. Posebna pogodnost AT802U je identična platforma sa protivpožarnim avionima i avionima namenjenim za zaprašivanje, čime se štede značajna sredstva u pogledu održavanja. Jedna od mogućih zanimljivih i inovativnih taktika, bilo bi zajedničko dejstvo naoružanih AT802U i već postojećih AT802 sa oklopnom zaštitom. AT802U bi pružali zaštitu i eventualno dejstvovali po ciljevima na zemlji, dok bi AT802 zaprašivali herbicidima polja koke ili maka u borbi protiv narko-kartela i finansijske baze eventualnih protivnika. Teoretski, jedan avion bi uz minimalne modifikacije mogao da odradi i prskanje herbicidima i vatreno dejstvo. Sve u svemu, vrlo zanimljiv koncept…
R.K.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još