Razoran lovac

 

Razvijen je tokom osamdesetih godina 20. veka, u konstrukcionom birou Milj. Prvi prototip poleteo je 1982. godine, a međunarodnoj javnosti prikazan je na aviosalonima u Le Buržeu i Red Hilu 1987. godine. Serijski se proizvodi u fabrici „ROSVERTOL“, Rostov na Donu u Rusiji.
Razvoj novog helikoptera počinje nedugo nakon uvođenja Mi-24 u službu 1972. godine. Dizajn se trebao zasnivati na bazi Milj Mi-24, ali bez teretne kabine kako bi se poboljšale karakteristike, zbog dužnosti koju je trebalo da obavlja (protiv-oklopna borba, bliska podrška). Prvobitno je razmatrano nekoliko varijanti dizajna, uključujući neke nekonvencionalne, poput dvostrukog glavnog rotora, ili dodatnog motora na repu. Godine 1977. izabran je početni dizajn sa jednim rotorom i klasičnim dizajnom koji je ipak isključio sve sličnosti sa Mi-24.
Godine 1981, usvojen je plan da se izradi maketa u punoj veličini. Prototip oznake 012 je prvi put poleteo 10. novembra 1982. godine. Sledio je i drugi prototip, 022 izgrađen 1983. Sledeće 1984. godine, završeni su prvi probni letovi i preliminarna testiranja, no u oktobru Sovjetsko vazduhoplovstvo bira Kamov Ka-50 kao glavni helikopter za protiv-oklopnu borbu. Međutim, projekat nije ukinut, već je samo svrstan u niže prioritete, stoga je u decembru 1987. godine odobren za proizvodnju.
U januaru 1988. prvi operativni Mi-28A oznake 032 je poleteo. Imao je snažnije motore i „H“ tip repnih rotora koji su veoma smanjivali buku. Ova nova verzija je prvi put prezentovana u Parizu 1989. godine. Tokom sajma vazduhoplovstva. 1990. potpisan je ugovor o izvozu delova helikoptera Iraku, gde bi se sastavljao pod oznakom Mi-28L, ali je projekat propao zbog skorog Zalivskog rata. 1993. projekat razvoja Mi-28 je zaustavljen jer je proglašen inferiornijim u odnosu na Ka-50, a i nije imao sposobnost leta u teškim vremenskim uslovima.
Godine 1995. prikazana je nova verzija, oznake Mi-28N a „N“ je oznaka za helikopter koji može vršiti i noćne misije, prototip ove revizije je poleteo 14. novembra 1996. Najveći novitet je bio radar u kupoli iznad glavnog rotora, kao i uvođenje dodatne elektro-opreme. Projekat je zbog nedostatka novca uskoro (ponovo) zaustavljen, a nastavljen je 2004. kad je poleteo drugi prototip ove revizije, u martu iste godine.
Zbog izmenjene vojne situacije nakon završetka Hladnog rata, helikopteri specijalizovani za protiv-tenkovsku borbu (poput Kamova Ka-50) su postali manje potrebni, a bili su dosta skupi. Tu su se pokazale prednosti Mi-28N jer je bio relativno jeftin, mogao je da deluje u svim uslovima i učestvovati u različitim misijama. Stoga je zapovednik Ruskog ratnog vazduhoplovstva 2003. objavio da će Mi-28N postati standardni Ruski jurišni helikopter.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još