F-84 Thunderjet
F-84 tanderdžet je američki borbeni avion sa turbo mlaznim motorom, lovac-bombarder, prve generacije. Razvoj mu je počeo 1944. godine, a poleteo je 1946. Zvanično je uveden u operativnu upotrebu 1947. godine. U međuvremenu, na njemu je sproveden veliki broj modifikacija na strukturi zmaja i na motoru, zbog uočenih nedostataka. To je čak dovelo u dilemu vazduhoplovstvo, 1948. godine, o donošenju odluke o prekidu programa. Avion nije bio u potpunosti operativan sve do 1949. godine. Konačno je projekat „sazreo“ sa varijantom F-84G, kada se definitivno i stabilizovao u operativnoj upotrebi (1951). Sa daljim razvojem, 1954. godine, trapezno krilo i repovi (bez ugla strele), zamenjeni su sa novim strelastim. Ta varijanta aviona, obeležena je sa F-84F tanderstraik, koja je namenjena za udarna lovačko-bombarderska dejstva, a njegova opcija RF-84F tanderfleš, za fotografsko izviđanje.
Za Američko ratno vazduhoplovstvo, Tanderdžeti su postali primarni udarni avioni, za vreme Korejskog rata, gde su leteli u 86.408 misija i uništili 60% od svih ukupno neutralisanih ciljeva, kao i osam sovjetskih lovaca tipa MiG. Više od polovine proizvedenih 7.889 primeraka F-84, uvedeno je u operativnu upotrebu u državama članicama NATO. U američkom vazduhoplovstvu, Tanderdžet je bio u operativnoj upotrebi od 1948. do 1957. godine. Izvan sastava NATO, uveden je u operativnu upotrebu u jugoslovensko ratno vazduhoplovsvo, kao prvi borbeni avion sa mlaznim motorom. Od ukupnih 229 primeraka, prvih 48 primeraka F-84 tanderdžet, stiglo je na Aerodrom Batajnica, u 204. puk, 9. juna 1953. godine. F-84 tanderdžet je bio prvi serijski borbeni avion, koji je mogao uzeti gorivo tokom leta i prvi lovac sposoban da nosi nuklearne bombu Mark 7. Razvijeno je više verzija F-84 tanderdžet i većina su ih serijski proizvođeni.