Miraž 2000

Miraž 2000 (fra. Mirage 2000) je francuski višenamenski, lovačko-presretački borbeni avion sa jednim turbomlaznim motorom. Razvila ga je kompanija Daso Avijasion (fr. Dassault Aviation) krajem 1970-ih, za potrebe francuskog ratnog vazduhoplovstva. Proizveden je u više različitih varijanti. Varijante uključuju Miraž 2000N i Miraž 2000D (za nuklearni napad), Miraž 2000-5 i nekoliko varijanti za izvoz. Proizvedeno je oko 600 primeraka. Miraž 2000, pored francuskog, nalazi se još u vazduhoplovstvima 8 drugih zemalja. Značaj Miraž 2000 bila su nisko postavljena delta krila. Avion je imao i četiri „vazdušne kočnice“, po dve na svakom krilu. One su postavljene na vrhu krila,veoma slično kao i kod Miraž III. Pilotu je to omogućavalo zadržati kontrolu pri većim napadnim uglovima. Neutralna tačka bila je postavljena ispred centra gravitacije aviona dajući pilotu opuštenu stabilnost kako bi se povećala manevarska sposobnost. Prilikom kočenja avion primenjuje ugljenične kočnice. Kao i kod drugih lovaca, sleće na zadnje dvostruke točkove i služi se padobranom iz repa kao kočnicom (iznad izduvne cevi aviona). Na prednjem delu aviona, s desne strane ispred kokpita, nalazi se cev za dopunu gorivom tokom leta.


Miraž je dostupan kao višenamenski lovac jednosed i dvosed. Piloti sede u izbacivim sedištima „SEMB Mark 10” koja se mogu katapultirati na nultoj visini (piloti se mogu sigurno katapultirati iz kabine dok je avion na zemlji). Sedišta „SEMB Mark 10” napravljena su po licenci britanskih sedišta „Martin-Baker Mark 10”. Za razliku od američkog F-16, kod Miraž-a pilot sedi u konvencionalnom položaju te sedište nije postavljeno pod kosinom sa zadnje strane (kao kod F-16. Kokpit je veoma malen ali uprkos tome vidljivost iz kokpita je veoma dobra, no svejedno manja je nego kod F-16. To posebno vredi na položaju od „šest sati“.
Kod instrument ploče (Miraž 2000C) dominira „Sextant VE-130” zaslon koji prikazuje podatke vezane uz kontrolu leta, navigaciju, cilj (metu) te raspoloživo oružje. Na instrument ploči smešten je i radarski zaslon „VMC-180”. S donje leve strane ploče smešteni su navigacijski instrumenti i visinomer. S desne strane instrument ploče postavljeni su instrumenti vezani za motor aviona. Kraj instrument ploče nalazi se i „sigurni“ radio za komunikaciju s drugim avionima iz eskadrile ili kontrolnim tornjem.


Miraž 2000 opremljen je s dva „DEFA 554” (danas GIAT 30mm) revolverska topa od kojih svaki ima po 125 metaka. Može se odrediti brzina paljbe od 1200 ili 1800 metaka po minuti. Svaki metak teži 275 grama te može postići brzinu od 800 km/h. Zavisno od modelu, Miraž 2000 može prenositi od 6,3 do 7 tona eksplozivnog oružja. Ispod lovca nalaze se devet „podvesnih tačaka“ na koje se mogu montirati rakete, bombe i sl. Po dva nosača montirana su ispod svakog krila dok ih je pet montirano ispod trupa. Na krilima se mogu nalaziti dve „Matra Super 530D” radarski navođene rakete vazduh-vazduh srednjeg doleta. Takođe nosačima na krilima namenjene su i dve laserski navođene „Matra R.550 Magic” rakete kratkog dometa. Novije verzije Miraž 2000C koriste modernije „MBDA MICA IR/IF” rakete vazduh-vazduh umesto starijih „Matra Super 530D” raketa. Od vazduh-zemlja projektila, Mirage 2000 može upotrebljavati i : „AM39 Exocet” protivbrodski projektil, „AS-30L” laserski navođeni projektil i „ASMP” nuklearni projektil. Takođe u raspoloživom arsenalu Miraža, mogu se upotrebljavati i devet „Mk.82” bombi.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još