Moćan univerzalac

Konstruktori naoružanja i vojne opreme u težnjama za izradom optimalnih sredstava pribegavaju najrazličitijim rešenjima. Dok se s jedne strane, često sredstva usložnjavaju u cilju postizanja boljih performansi i širih mogućnosti, s druge strane se često teži da se oslobode „viška“ i skoncentrišu na jednu, osnovnu namenu. Terenska vozila Polaris MRZR pripadaju drugom načinu razmišljanja, što je evidentno već na prvi pogled ekstremno jednostavno izvedenom spoljašnjošću.
Angažovanje američkih i savezničkih snaga u Afganistanu i Iraku pokazalo je, uostalom kao i svaki rat, prednosti i nedostatke angažovane opreme. Standardni terenski automobili, popularni Hummeri, pored brojnih prednosti, poput velike nosivosti i pouzdanosti, pokazali su i nedostatke, poput, u prvom periodu nepostojeće, a nakon toga nedovoljne balističke zaštite. Odgovor je bio čitav niz MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) vozila otpornih na mine i improvizovane eksplozivne naprave (IEN). Neminovno, masa i cena MRAP vozila poput RG-31 Nyala znatno premašuje cenu Hummera, što i ne čudi, s obzirom na povećanu kompleksnost i složenost vozila. Međutim, primetna je i jedna potpuno suprotna tendencija. Prema ovom drugom viđenju problema, za specijalne jedinice posebno u patrolama na velikim daljinama od baza, posebno u bespućima, van naseljenih mesta i daleko od njih, traži se brzina, teška mogućnost uočavanja od strane protivnika, što se reflektuje kroz male dimenzije i što veću autonomiju. Takvih vozila ima nekoliko modela, a prvo u istoriji vozilo ovog specijalizovanog tipa su dobro poznati SAS ružičasti „Pink panther“ Land Roveri, sa dodatnim gorivom i naoružanjem, a bez krova. Drugi primeri su francuski Panhard VAP i VPS, odnosno nemački Rheinmetall Tokeh, kao i redizajnirani Pinzgauer. Osnovna karkateristika svih ovih vozila je odsustvo krova, oklopa, pa čak i karoserije, osim izraženih rol-barova koji bi trebalo da zaštite posadu od prevrtanja. Cilj je uštedeti što više mase, za povećanje autonomije, tj. daljine kretanja, kao i smanjiti spoljašnje gabarite u cilju povećanja strategijske pokretljivosti kroz mogućnost transporta avionima i helikopterima. Upravo je mogućnost prenošenja na što veću nadmorsku visinu od velikog značaja, jer na velikim visinama, gde je vazduh ređi, neminovno opada snaga motora, a samim tim i nosivost helikoptera. Možda najekstremnije vozilo koje je ugledalo svetlost dana i spremno za prodaju zainteresovanim kupcima je Polaris MRZR.


Kompanija „Polaris“ nama je slabo poznata. Radi se o američkoj kompaniji iz mesta Medina u saveznoj državi Minesoti. Bave se izradom terenskih automobila, specijalizovanih vozila na bazi terenaca, replika poznatih motocikala Vicktory i Indian, kao i snoumobila, za koje tržište bar u SAD i Kanadi uvek postoji. Jedan od najambicioznijih programa je adaptacija postojećih komercijalnih vozila za vojnu upotrebu. Jednostavno, vojne porudžbine su oduvek predstavljale unosan posao i priliku da se proširi proizvodnja i ostvari ozbiljan profit. Ako neko želi da bude uspešan, posebno ukoliko nije svetski poznati brend kao „Polaris“, njihov proizvod mora biti podjednako kvalitetan, jeftin, ali i izrađen i unapređivan u skladu sa željama korisnika. Upravo tako izgledaju i njihovi terenci MRZR, koji se mogu dobiti u dve varijante, MRZR 2 i MRZR 4. Koriste isti motor, sopstveni dvocilindrični četvorotaktni Polaris Prostar 900 radne zapremine 875 kubnih cm i snage 88 KS (65 kW). Motor ovog tipa jednostavno nije ono što je u „američkom“ stilu. Međutim, za vozila čija je masa praznog 730 kg (MRZR 2), odnosno 853 kg (MRZR 4), kao i za maksimalnu nosivost od 454 i 680 kg respektivno, snaga motora je sasvim zadovoljavajuća i najviše što „Polaris“ može da ponudi. Menjač je međutim tipično američki, automatski sa kontinualnim prenosom snage na sve točkove. Međutim, ono što je najimpresivnije jeste hod nezavisno oslonjenih točkova. koji iznosi neverovatnih 32 cm. Manje impresivno zvuči činjenica da su felne točkova relativno male (14 inča), ali da se potreban prečnik neophodan za savladavanje teškog terena postiže visokom karkasom gume, tako da je ukupni prečnik točka 26 inča, odnosno 660 mm. Ovo u neku ruku deluje i impresivno, jer su dimenzije vozila MRZR relativno male (dužina x širina x visina): 293x152x187 cm i 359x152x187 cm za MRZR 2 i MRZR 4 respektivno. To je praktično na nivou najmanjih gradskih automobila (MRZR 4), odnosno, skoro na nivou malenog Smarta. Ono što je daleko povoljnije u odnosu na putničke automobile, je broj transportovanih ljudi/vojnika i mogućnost transporta ranjenika. Dok Smart prevozi dva putnika, MRZR 2 prevozi dvostruko više – četiri. S druge strane, dok omanji gradski automobili mogu da udobno prevezu četiri putnika, eventualno pet na kraće destinacije, MRZR 4 može da ih reveze šest, od kojih svaki ima sopstveno sedište u tri reda po dva! Pored ljudi, MRZR mogu da prevoze i ranjenike: MRZR 2 može prevesti jednog, dok MRZR 4 dva ranjenika na nosilima ili odgovarajuću količinu korisnog tereta: vode, hrane, municije i sl. Na taj način, sa dva ili tri vozila se može brzo prevesti kompletno odeljenje opremljenih vojnika, uz relativno mali vizuelni odraz. Posebna karakteristika vozila MRZR je sigurnost posade koja je obezbeđena vrlo čvrstim rol-barom. To nije sve – rol-bar nije krute konstrukcije, već se može sklapati, čime se visina vozila može smanjiti na 152 cm. Ova osobina je vrlo važna zbog mogućnosti sakrivanja vozila, kao i transporta unutar helikoptera. Jer, iako uvek postoji mogućnost kačenja sa spoljašnje strane trupa helikoptera, treba znati da je smeštanje u unutrašnjosti trupa helikoptera daleko bezbednije, omogućava veću brzinu transporta i transport na veću daljinu, kao i prevoz na većim nadmorskim visinama, od velikog značaja upravo u Avganistanu.


Pored namene patrolnog vozila, odnosno prevoza vojnika, proizvođač ističe univerzalnu namenu vozila MRZR. Ona su vrlo upotrabljiva za snabdevanje na velikim daljinama, zatim partoliranje/kontrolu državne granice, traganje i spasavanje i sl. Ipak, u „Polarisu“ očekuju i dobar odziv civila, koji bi mogli da iskoriste manevarske mogućnosti i prohodnost MRZR za prevoz lovaca, kao i za ulogu putničkog vozila, odnosno lakog terenca opšte namene, posebno zanimljivog za avanturiste, rančere, ljude opsednute apokaliptičnim očekivanjima, sve popularnije prepere.

R.K.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još