Oklopna kola model 34

Oklopna kola model 34 (polj. Samochód pancerny wz. 34) poljsko je oklopno vozilo iz Drugog svetskog rata. Oklopna kola bila su glavno oružje poljske armije početkom 20-tih godina (Poljsko-sovjetski rat), ali do kraja decenije zalihe oklopnih vozila bile su istrošene. Nabavljeno je više stotina Sitroenovih B-10 kamiona-guseničara, i njih 90 je prerađeno u borna kola, po planovima ministarstva vojske. Rezultat je bilo malo vozilo, jer je B-10 bio neobično mali za kamion-guseničar, sa dvočlanom posadom i kupolom za kratki top od 37mm ili laki mitraljez. Ova borna kola (model 28) korišćena su na manevrima 1928, koji su pokazali kratak vek gumenih gusenica. Zbog toga je odlučeno da se borna kola prerade u četvorotočkaše, i prototip je uspešno testiran u martu 1933. Konverzija je izvršena jednostvnom zamenom zadnje osovine kamiona-guseničara (osovinom kamiona Poljski Fijat 614) i motora (automobilskim-Poljski Fijat 108). Tako su nastala Oklopna kola model 34 .


Model 34 bio je kratak i neobično uzan, sa vozačem smeštenim napred i komandirom/nišandžijom iza njega. Mala kupola nosila je kratki top (SA18) kalibra 37 mm (trećina vozila) ili mitraljez kalibra 7,92 mm (dve trećine vozila). Male dimenzije vozila bile su prednost, ali inače, bilo je to jedno od najgorih oklopnih vozila korišćenih u Drugom svetskom ratu. Dvočlana posada bila je preopterećena, oklop je bio tanak, naoružanje slabo, 4×2 pogon davao je slabu pokretljivost van puta, drveni pod nije štitio ni od najmanjih mina, a nije bilo ni radio-uređaja.
Borna kola bila su podeljena u 10 diviziona od po 9 vozila i raspoređena po celoj teritoriji Poljske, od Poznanja do Krakova, Brest-Litovska i Lavova. Tokom prve nedelje nemačke invazije Poljske (1939) većina je uništena u očajničkoj borbi, pošto kratki top od 37 mm nikada nije bio namenjen za protiv-tenkovsku borbu. Ratni izveštaji svedoče da je 55% vozila uništeno u borbi, 35% napušteno zbog kvarova, a 10% zbog nedostatka goriva. Zarobljena vozila (18 komada) predata su NDH, gde su korišćena tokom NOB.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još