Francuski oklopnjak

VAB (Véhicule de l’Avant Blindé) je lako oklopno borbeno i amfibijsko vozilo koje je projektovala GIAT namenska industrija u Francuskoj. Proizvodnja je počela 1976, a izrađeno je više od 5000 oklopnjaka.


Komanda francuske vojske je početkom 1970-ih donela odluku da za potrebe pratnje tenkova AMH-30 naruči izradu oklopnjaka točkaša, koji bi bili podrška oklopnjacima guseničarima AMH-10R. Na ovu odluku bitno su uticali ekonomski razlozi jer cena izrada točkaša znatno niža, manji troškovi održavanja, prednost u brzini i sl. Na konkurs je 1974. godine pobedio prototip firme Savi/Reno od kojih je poručeno 4000 oklopnjaka. Prva serija je bila isporučena 1976. godine, nakon čega se mesečno izrađivalo po 30-40 vozila.
U prednjem delu VAB-a nalaze se vozač i strelac, levo i desno, koji imaju ispred sebe dva staklena otvora i time dobru vidljivost, takođe, imaju bočna vrata kao i krovni otvor. Motor se nalazi iza vozača, a iza suvozača – strelca se nalazi prolaz do zadnjeg dela oklopnog vozila, gde je veći prostor u kome se mogu smestiti na sklopive klupe 10 vojnika sa kompletnom opremom. Ulaz i izlaz u ovom delu oklopnjaka se vrši na dvojnim zadnjim vratima.


VAB je izrađivan u dve osnovne šasije sa 4×4 i 6×6, od čega je ova druga bila namenjena za strane kupce. Pogonsku grupu čini motor Reno MIDS 06.04.45 (220 KS). Masa praznog vozila je 10.200 kg, a borbena 13.000 kg. Vešanje je nezavisno, a točkovi su opremljeni hidrauličnim amortizerima. Na VAB-u se nalaze veliki točkovi 14.00 x 20 Mišlen XL. U vodi kao amfibijsko vozilo može da razvije brzinu od 7 km na čas. Kao oklopna zaštita na VAB se koriste zavareni valjani pancirni čelik koji pruža zaštitu od kalibra 12,7 mm a sa boka od 7,6 mm. Kod VAB je primenjeno jedno od prvih rešenja u donjem delu profila vozila za zaštitu od mina korišćenjem obrnutog trapeznog oblika (V), koji se kasnije pokazao kao dobar u svetu za ovu namenu. Međutim, projektanti su sa izradom ovog profila imali više u vidu poboljšanja amfibijskih svojstvi vozila.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još