Opasan izviđač
MiG-3, je bio sovjetski lovački avion iz perioda Drugog svetskog rata. Konstruisan je u projektnom birou Artjoma Mikojana i Mihaila Gurjeviča. Izveden je iz aviona MiG-1.
Mnogobrojni problemi uočeni kod aviona MiG-1 su morali biti otklonjeni. Nestabilnost, mali dolet, slabo naoružanje i drugi su rešavani sa aerodinamičkim poboljšanjima, povećanjem ugla nagnutosti krila prema gore (dihedral), povećanjem količine goriva, i pojačanjem naoružanja i oklopne zaštite. Prvi let tako poboljšanog prototipa aviona MiG-3 je izveden krajem 1940. Avion je ušao u serijsku proizvodnju 20. decembra 1940.
Zbog prestanka proizvodnje motora Mikulin AM-35 1942. godine, avioni MiG-3 su prestali da se proizvode. Vršeni su pokušaji ugradnje drugih motora, kao Švecov AŠ-82 zvezdasti motor u MiG-3-82 (I-210) i MiG-9 („IH“) sa motorom M-82A[1]. Kasnije je napravljen poboljšani I-211, a zatim i MiG-3U opet sa motorom Mikulin. Nijedan nije ušao u proizvodnju. Proizvedeno je ukupno 3422 aviona MiG-1 i MiG-3, od toga oko 3300 MiG-3. U vrijeme početka Operacije Barbarosa, oko 1200 aviona je bilo isporučeno iz fabrike.
Avion se pokazao dobro na visinama preko 5000 metara. Međutim, kako se većina vazdušnih borbi na Istočnom frontu vodila na manjim visinama, njegove prednosti nisu mogle doći do izražaja. Ponekad su korišteni čak i za napade na jedinice na zemlji, gde su se loše pokazali. Avioni su korišteni i za izviđanje, gde je njihova velika brzina bila vrlo korisna.
Sovjetski vazdušni as (59 pobeda) Aleksandar Pokriškin je postigao svoje prve pobede u ratu na avionu MiG-3.