Sajam IWA 2023
Dobre stvari traju. Tako je i sa kontinuitetom čuvenog sajma IWA u Nirnbergu. Epidemija covid, turbulentna situacija u Evropi, privredna recesija… Uprkos svim tim problemima, ove godine je 1094 izlagača otvorilo svoje štandove posetiocima drugog po veličini specijalizoanog sajma oružja i opreme. U svetskim okvirima. Ovakve manifestacije su uvek sjajan doživljaj i prilika da se stekne uvid ne samo u novitete već i da se razmotri u kom pravcu se pojedini segmenti industrije kreću, kakva su očekivanja tržišta i naravno, dobiju povratne informacije od korisnika.
Umesto američkih nastupaju kineske firme
Ukratko, IWA se menja. Uz nešto manji broj izlagača od očekivanog, primetno je odsustvo i pojedinih “velikih imena”. Od prošle godine ne izlažu “Blaser”, “Swarovski”, “Kahles”, “Minox”, “Zeiss”, “Hensoldt”, “Mauser”, “SIG”, “Browning”, “Cold Steel”, “SOG”, “Kershaw”, “Zero Tolerance”… Nekoliko njih imaju kancelarije za poslovne kontakte ali bez izložbenih štandova gde bi predstavili svoje proizvode. Razloga je više. Američki proizvođači su tokom covid blokade shvatili da potražnja na domaćem tržištu ne opada (a USA su najveće svetsko tržište za robu ovog tipa), tako da im odsustvo sa evropskog sajma nije umanjilo prihode.
Neki drugi, prvenstveno nemački i austrijski brendovi fokusirali su se na usko specijalizovane manifestacije – sajmove lovačkog oružja i opreme, gde dolaze oni koji su direktno zainteresovani za određenu kategoriju proizvoda. Pritom, ni ušteda nije zanemariva stavka. S druge strane, vrlo srodan ali usko specijalizovan sajam “Enforce Tac” doživljava ekspanziju u svakom pogledu. S obzirom na to da isti menedžment vodi i IWA svakako će u narednom periodu analizirati postojeće stanje i postaviti određene smernice na koji način reagovati na ovakve izazove. Poput živog organizma i ovde su neophodne promene i prilagođavanje. Sigurno je da će rešenje biti pronađeno.
Osveženi “Coltovi” modeli
Kada je reč o konkretnim stvarima na sajmu, nije bilo iznenađenja kakva su ranije veliki proizvođačI pravili sa premijerama najnovijih modela. Generalno, većina prikazanih noviteta od oružja je na neki način evolucija postojećh modela. To ih ipak ne čini manje interesantnim.
“Češka Zbrojovka” je predstavila novi Orange 2, a promoteri su bili Erik Graufel i naš Ljubiša Momčilović. U okviru “iste kuće” posluje i “Colt” sa osveženim modelima Detective, King Cobra, Phyton i Anaconda. Atrakktivni su ali nisu na nivou uzora iz “zlatnih vremena”.
Mali proizvođači sa ekskluzivnim primercima plenili su pažnju zaljubljenika ali su i inače visoke cene postale još veće. U svakom slučaju, zadovoljstvo je videti primerke koje nude Borovnik, Jentz, Kinoch… Značajno je porasla ponuda vazdušnog oružja, pre svega u oblasti prateće opreme. Veliki je izbor kvalitetne municije, namenskih optika, sredstava za održavanje i transport.
Za lovačko i sportsko oružje liberalnija zakonska regulativa u većini evropskih država omogućila je vlasnicima nabavku prigušivača i noćnih nišana, tako da je to oblast u kojoj ponuda raste svake godine. Nadajmo se da će takav trend u dogledno vreme stići i kod nas.
Ekspanzija minijaturizacije opreme
Sve više proizvođača u ponudi ima minijaturne red-dot nišane za postavljanje na navlaku pištolja, te se razmatra način za standardizaciju montaže. Za sada, većina njih dolazi sa sopstvenim pločicama za prihvat.
U pravcu minijaturizacije idu i sredstva za zaštitu sluha. Aktivni “antifoni” sada su po dimenzijama izjednačeni sa aparatima za poboljšanje sluha, a već smo videli modele koji uz odgovarajuću aplikaciju mogu da posluže i kao slušlice za mobilni telefon.
Kod oružja za samoodbranu i dalje je dominantan trend mikro-kompaktnih modela, a ove godine u toj kategoriji debitovao je “Heckler und Koch”. Takođe, kao rešenje za kućnu odbranu predstavljaju se brojni “karabini” u pištoljskim kalibrima. Raznovrsnost modela je osvežavajuća, postoje minijaturni, preklopni, punog formata pa čak i neki koji na prvi pogled, u transportnom položaju i ne liče na oružje. Porastao je i izbor opreme za punjenje municije u kućnim uslovima, a turski proizvođači nude potpuno automatizovane linije malog kapaciteta – ukoliko nemate strpljenja za manuelne poslove ili imate sopstveni klub ili strelište. Da li je reč o profesionalnoj ljubomori ne znamo, ali tradicionalni proizvođači takve opreme skreću pažnju na problematičan kvalitet tih “linija”.
Kod komercijalnih termovizijskih uređaja nesporni vladar je “Pulsar” ali se neki kineski brendovi poput “Parda” veoma dobro kotiraju kada je reč o relaciji niske cene i prihvatljivog kvaliteta.
O pojedinanim novitetima redovno ćemo izveštavati, a do tada uživajte u fotografijama sa lica mesta.
Ivan Lučić i Dragan Šaponjić
Foto: Ivan Lučić