Jastreb Vuk-T

Jastreb Vuk-T (skraćeno Vuk-T) je jednoseda školsko-trenažna jedrilica, klase Standard 15 m, napravljena potpuno od staklo plastike (fiberglasa) a namenjena je za prelaznu obuku jedriličara. Projektovao ju je profesor Tomislav Dragović[1][2] sa Mašinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu a proizvodila se u Fabrici FAJ Jastreb iz Vršca.
Jedrilica Vuk-T je bila prva jedrilica u nas koja je projektovana na „naučnoj“ osnovi. Pri njenom konstruisanju su korišćeni kompjuteri a u njenom ispitivanju su korišćeni najsavremeniji uređaji tada raspoloživi počev od aerotunela pa preko laboratorija za proveru opterećenja koja se mogu pojaviti u letu (simulacije), do provere otpornosti svih kritičnih elemenata letilice. Nakon fabričkog testiranja ova jedrilica je predata VOC (Vazduhoplovnom opitnom centru) Ratnog vazduhoplovstva Jugoslavije koji je detaljno opitovao jedrilicu pre odobrenja za proizvodnju i njenom distribuiranju Aero klubovima širom zemlje. U aerodinamici jedrilica Vuk-T predstavlja kuriozitet, naime kod ove jedrilice je prvi put u svetu primenjeno super kritično krilo što je izazvalo veliko interesovanje i pažnju svetske stručne javnosti. O ovoj jedrilici su u to vreme pisali najznačajniji svetski stručni časopisi: Aviation International No. 765, 1979., Soaring No. 12, 1979., Flugwelt No. 2, 1980., JANE’S za 1981./82., 1983./84., 1985./86. i 1990./91. godinu, itd. Primena super kritičnog krila je poboljšala performanse letilice tako da je jedrilica Vuk-T sa razmahom krila od 15 m laka za upravljanje kako pri malim tako i pri velikim brzinama. Pojava jedrilice Vuk-T uticala je na vodeće proizvođače jedrilica da počnu pimenjivati ovo rešenje.
Jedrilica Vuk-T je u potpunosti napravljena od stakloplastike (fiberglasa). Krilo je trapezoidnog oblika, aeroprofila NASA GA(W)-1 relativne debljine 17% i ima dve ramenjače. Krila su napravljena po sendvič principu, oplata od staklenih vlakana a ispuna PVC pena. Remenjače krila su takođe napravljena od stakloplastike kao i oplata krila i čine jedinstvenu celinu. Krilca su vezana za drugu remenjaču pomoću šarki. Krila su opremljena aerodinamičkim kočnicama SCHEMPP-HIRTH. U centralnom delu trupa se nalazi deo metalne rešetkaste konstrukcije koja služi za vezivanje trupa i krila. Pored toga za ovu metalnu konstrukciju su pričvršćene poluge upravljačkog mehanizma jedrilice i konstrukcija stajnog trapa. Stajni trap se sastoji od uvlačećeg točka sa doboš kočnicom i drljačom koja se nalazi na repu.
Položaj pilota u kabini je poluležeći. Kabina je opremljena standardnim instrumentima za kontrolu leta: brzinomer, visinomer, variometar i magnetni kompas. Poklopac kabine je jednodelan od pleksi stakla i otvara se na stranu. Okov mu omogućava lako odbacivanje u slučaju opasnosti. Repne površine imaju oblik slova T, što znači da je horizontalni stabilizatit na vrhu vertikalnog stabilizatora, i izrađene su kao i krilo.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još