Pripadnici iz VS RS i MUP RS na prezentaciji

Pirana za brze akcije

Namenjeno za izvođenje brzih operacija specijalnih snaga na terenu gde je otežano kretanje. Posadu vozila čine tri člana: vozač, suvozač-prednji strelac i zadnji strelac

Multifunkcionalno taktičko vozil „Chaborz M3“, prezentovano je stručnoj javnosti na intervidovskom poligonu Vojske Srbije „Pasuljanske livade“ 18. septembra 2018. godine, u organizaciji JP „JUGOIMPORT – SDPR“ i partnerske kompanije „Društvo za Bezbednosni Konsalting – Tim za Taktički Trening“, koja sprovodi obuku, trening i prodaju vozila.

Vojska Srbije i MUP Srbije kao osnovni nosioci zaštite integriteta i bezbednosti Republike Srbije, imaju realnu potrebu za taktičkim vozilom kao što je „Chaborz M3“, ili sličnih karatkeristika. Nosilac projekta JP „JUGOIMPORT-SDPR“ pozvao je predstavnike svih relevantnih potencijalnih korisnika uključujući Bataljon Vojne policije specijalne namene „Kobre“, Žandarmeriju MUP Republike Srbije, Specijalnu Brigadau VS, SAJ, Upravu za planiranje i razvoj J-5 Vojske Republike Srbije, TOC VS. Učesnici testiranja bili su u prilici da praktično upoznaju vozilo kroz vožnju (samostalna vožna) ili kao deo tročlanog tima na vozilu.

Pored niza tehničkih pitanja i razmišljanja, pripadnici elitnih jedinica i stručnjaci, davali su konstruktivne predloge sa aspekta njihovih konkretnih potreba na terenu, mogućih potreba i korišćenja vozila. Dato je nekoliko zahteva potencijanih korisnika u pogledu završne konfiguracije vozila…

Sveta jednostavnost

Testiranja taktičkog vozila „Chaborz M3“ u Srbiji traje već tri meseca. Trenutno su u toku završne aktivnosti na bojevom testiranju vozila u lokalnim terenskim uslovima. Ova testiranja uključuju gađanje sa više različitih oružnih sistema, u dnevno-noćnim i različitim meteo uslovima, koja se sprovode na više geo-lokacija, uz prisustvo ili učešće potencijalnih korisnika. Multifunkcionalno taktičko vozilo „Chaborz M-3“ su dizajnirali i projektovali Ruske Federalne Bezbednosne Službe, a proizvodi se i testira u matičnom centru za obuku specijalnih snaga (Rossijskij universitet specnaza – RUS) u Gudermesu u Ruskoj Čečenskoj Republici – (Chaborz u Čečeniji znači medved i vuk.)

 

 

Razvijeno je na bazi sportskog modela bagija FunCruiser Lite 1.600 moskovske firme „F-Motorsport“ (http://www.f-motorsport.ru) iz grada Frjazino u moskovskoj oblasti. Vozilo spada u grupu takozvanih „bagy“ ili „pirana“ vozila, koja svojim tehničkim rešenjima, omogućavaju korisniku brzo kretanje u različitim uslovima poluprohodnog i neprohodnog terena za ostale vrste vozila.

Karakteristika im je kako Rusi kažu „sveta jednostavnost“, što povećava pouzdanost i drastično smanjuje masu i cenu vozila (asketska opremljenost). Mala težina vozila (osnovna verzija 600-650 kg), omogućava posadi da samostalno funkcioniše i da se „snalazi“ u različitim terenskim neprilikama (blato, sneg, pesak…).

Izviđačko-diverzantske akcije

Prvo bagi vozilo se pojavilo pedesetih godina prošlog veka u SAD, izrađeno na bazi automobila Folksvagen-Buba. Prvobitno su izrađivani kao sportski modeli, a posle su našli primenu u armiji. Američke jedinice ovakva vozila koriste prilikom patroliranja ili u borbenim operacijama u pustinji. Nastalo je kao uočena potreba za korišćenje u ograničenim operacijama, gde postoje konkretni taktički zahtevi za brzim ubacivanjem i kretanjem mobilnih visoko-pokretnih timova na ispresecanom i teško prohodnom zemljištu.

Pripadnici iz VS RS i MUP RS na prezentaciji
Pripadnici iz VS RS i MUP RS na prezentaciji

Namenjeno je za izvođenje brzih, polu-prikrivenih i prikrivenih operacija, na geo prostoru gde ostale vrste borbenih ili neborbenih višestruko težih vozila, nemaju ili imaju otežanu mogućnost kretanja, prisustva i izvođenja operacija usled taktičko-tehničkih ograničenja ili taktičkih zahteva izvođenja operacije. Najčešće su to izviđačko diverzantske akcije u pozadini neprijatelja tipa vidi, ispali, beži!
Posadu vozila čine tri člana, vozač, suvozač – prednji strelac i zadnji strelac. Sva trojica u potpunosti su obučena za različite taktičke zahteve, što posadi omogućava multi-funkcionalnost (svi voze – svi gađaju). Iako je ovo vozilo prvenstveno namenjeno pripadnicima specijalnih jedinica, postoje verzije prilagođene nekim drugim službama i namenama. Kod medicinske verzije na mestu zadnjeg strelca postavljena su nosila, što daje mogućnost medicinskom timu da brzo stigne i evakuiše ranjene i povrđene sa teško pristupačnih tačaka, područja i terena. Takođe postoji verzija gde je vozilo „nosač“ radio-repetitora ili uređaja za ometanje radio-komunikacije na određenom prostoru, druge opreme (radar), za koju postoji potreba da se brzo „popne i spusti“ sa dominantih tačaka.

Višestruke namene…

Taktičko vozilo „Chaborz M3“ kao patrolno terensko vozilo na ispresecanom i teško prohodnom zemljištu interesantno je i za civilnu upotrebu: za gorske službe spasavanja, šumarske službe, lovočuvare, službe za nadgledanje dalekovoda i gasovoda… Vozilo je visoko upotrebljivo u operacijama traganja i spašavanja i elementarnim nepogodama, gde se koristi za izviđanje terena, prenošenje informacija u realnom vremenu, dostavi pomoći i evakuaciju unesrećenih.

Na vozilo su ugrađeni prihvati za kačenje šlinge, užeta ili sajle, što mu daje mogućnost prebacivanja (npr. na nepristupačne proplanke) ili izvlačenja putem vazdušnog transporta, npr. helikopterom. Jedna od mogućih i postojećih verzija uključuje zamenu točkova (guma na vozilu) modularnim gusenicama i ugradnju skija na mestu prednjih točkova, što daje mogućnost korišćenja vozila u ekstremnim uslovima snega i leda.
U osnovnoj verziji „Chaborz M3“ je naoružan jednim PM (PKM/M84 7,62x54R) koji je postavljen putem fleksibilnog nosača na poziciju ispred suvozača (prednjeg strelca).

Pomno ispitivanje vozila
Pomno ispitivanje vozila

PM može imati standardnu „malu“ municijsku kutiju koja prima 100 metaka ili može koristiti standardnu „veliku“ municijsku kutiju koja prima 250 metaka, a fiksirana je pored nogu strelca. Dodatna opcija, koja je u ponudi, je korišćenje municijske kutije/ranca kapaciteta 550 metaka i koju strelac, po potrebi napuštanja vozila, može poneti noseći je na leđima. Strelac koji sedi na zednjem delu vozila, ima mogućnost korišćenja takođe PM ili automatskog bacača granata M-17 Plamja ili M93 Zastava, kalibra 30 mm. Strelac na ovoj poziciji ima mogućnost brze zamene nosača na nosećoj konzoli, što mu omogućava da u zavisnosti od konkretnog zahteva misije, izabere oružje – sredstvo koje će koristiti. Borbeni komplet ABG u osnovnoj verziji iznosi 87 granata 30 mm u različitim konfiguracijama, ali je takođe prilagodljiv i promenjiv. Pored navedenog naoružanja, svi članovi posade su naoružani i nose lično primarno i sekundarno oružje (puška, pištolj…).

Odlična opremljenost

Pored ličnog oružja koje članovi posade nose i sekundarnog, postavljenog na vozilo, specifičnosti operacije mogu zahtevati nošenje dodatnog individualnog ili kolektivnog oružja/oruđa. Modularna konstrukcija samog vozila omogućava montiranje i ostalog pešadijskog oružja i opreme na različitim pozicijama na šasiji vozila. Protivoklopni prenosni raketni sisitemi (RPG-7, RPG-18, M80 Zolja, M79 Osa…) mogu biti razmešteni na više pozicija na vozilu, takođe MB 60, 82 mm sa pratećim delovima opreme, može biti smešten na vozilo i transportovan.

U samoodrživosti na bojištu, posada vozila i vozilo su opremljeni različitim tipovima opreme za boravak, kretenje i dejstvo na bojištu, uključujući komunikacionu opremu, GPS, uređaje za navođenje, osmatranje, kamuflažu, opto-elektrosnku opremu za kretanje i dejstvo u uslovima smanjene vidljivosti (noćna oprema), medicinska oprema…

teskt i slike: Slobodan ORAŠANIN

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još