Spremni za okršaj sa piratima
Naša dva specijalna tima čuvaće brod pod francuskom zastavom za prevoz humanitarne pomoći
Somalijski pirati, prema procenama stručnjaka svake godine globalnu ekonomiju oštete za sedam milijardi dolara, dok svetske najjače pomorske kompanije gube oko pet milijardi dolara. Od otmica somalijski pirati godišnje „naplate” oko 180 miliona dolara.
Ratni brodovi NATO i EU bore se sa piratima na moru još od 2008, a Evropska unija je pre izvesnog vremena donela odluku da se vojne snage oštrije obračunaju sa ovim napadima. Krajem decembra 2013, po prvi put će se napadima pirata suprotstaviti pripadnici Vojske Srbije.
Zaštita posade
Dva operativna tima od po 12 ljudi, četiri meseca čuvaće i brinuće o bezbednosti posade broda koji prevozi humanitarnu pomoć.
– To je trgovački brod koji saobraća na liniji Džibuti – Mogadiš – Mombasa i plovi pod francuskom zastavom – kaže kapetan Goran Stevančević, pripadnik Specijalne brigade VS, koji je sa dvadesettrojicom svojih kolega prošao završnu obuku koju su organizovali francuski marinci. – Brod su unajmile dve organizacije, Svetski program za hranu i Afrička misija za mir. Naš zadatak je da brinemo o bezbednosti posade i brod odbranimo od eventualnih napada pirata.
Marinski korpus, odnosno mornarički komandosi našim specijalcima preneli su iskustva sa mora i na najbolji mogući način ih pripremili za ovu složenu mirovnu operaciju.
– Obuka je podrazumevala nekoliko segmenata, koji se tiču izvršenja i postupka u slučaju napada i lišenja slobode osumnjičenih lica, u ovom slučaju pirata, u skučenom prostoru. To su savlađivanje, pretres, vezivanje i sprovođenje uhapšenih. – navodi kapetan Stevančević. – Imali smo praktičnu obuku i na okeanu, na školskom brodu francuske mornarice. Uvežbavani su postupci u slučaju prilaska sumnjivog objekta i postupak odbrane broda u slučaju napada pirata.
Naoružani, brzi i opasni
Iako se somalijskim piratima pripisuju pojedini napadi u Indijskom okeanu, Arapskom i Crvenom moru, njihova delatnost najčešće je usmerena u blizini Somalije i u Adenskom zalivu. Piratski napadi se sve više proširuju prema vodama Kenije, Tanzanije, Sejšela i Madagaskara. Velika finansijska zarada omogućila im je da nabave velike brodove. Njima plove na većim udaljenostima i mogu samostalno da funkcionišu na moru po nekoliko meseci. Po rečima kapetana Stevančevića, njihove kriminalne grupe čine osobe starosti od 25 do 35 godina, koji su raspoređeni po zaduženjima.
– Navigatori su uglavom najiskusniji lokalni ribari koji poznaju somalijsku obalu. Tu su i udarne grupe, sastavljene od boraca iz građanskog rata u Somaliji, kao i pripadnici lokalnih i klanovskih policija. Opasni su i skloni nasilju. U grupama su i planeri. Oni organizuju i planiraju napade i obučeni su za primenu savremenih tehničkih sredstava.
Napadi su im brzi i iznenadni. Koriste male skifove na kojima su ugrađeni van brodski motori. Pretežno su naoružani kalašnjikovima AK47 i ručnim raketnim bacačima RPG 7, iz koga gađaju komandni most. Prvo se zakače kukama za plovilo, a onda uz pomoć merdevina penju i zauzimaju brod – otkriva naš sagovornik.
Jasna procedura
Momci iz Srbije, tačno znaju kako da se ponašaju u slučaju napada. Postoje zvanične i jasne procedure, pa će tako ako se na razdaljinu od samo 500 yardi, plovilu približi piratski čamac postati legitiman cilj, koji može da se uništi.
– Od trenutka kada ih uočimo na radaru, na udaljenosti od 5 nautičkih milja, pa do trenutka kada imamo pravo da dejstvujemo, neprestano ih upozoravamo da odustanu od pljačkaških namera. Ukoliko ostanu čvrsti u svojim namerama, onda će se suočiti sa ozbiljnim kosekvencama. Mi smo spremni za sve opcije i rešeni da krajnje profesionalno obavimo sve zadatke koji su nam povereni – poručuje kapetan Goran Stevančević.
Ozbiljan arsenal
Pripadnici Vojske Srbije u četvoromesečnoj misiji u Somaliji imaće na raspolaganju kvalitetno oružje i opremu. Nosiće pištolje i jurišne puške Heckler&Koch, USP Compact i HK 416 u kalibru 5.56×45 NATO. Tu su i snajperske puške Sako TRG-42 u kalibru .338 Lapua Mag, kao i „Zastavin” puškomitraljez M84 (7,62x54R). Koristiće sredstva za osmatranje u dnevnim i noćnim uslovima, termovizijske kamere i laserske daljinomere velikih dometa.
I. Ž.
foto_ G.S.