Elita u vazduhu

Smeštena na beogradskom aerodromu “Nikola Tesla”, ova najstarija specijalna jedinica na ovim prostorima, raspolaže pravom eskadrilom odličnih letelica. Pokrivaju celu Srbiju, a od znaka na uzbunu, pa do poletanja, potrebno im je svega nekoliko minuta.

Neobične profesije uvek su izazivale veliku pažnju. Ovo je priča o jednom zanimanju, za koje je pored dugog i napornog školovanja potrebna i hrabrost. Elitna Helikopterska jedinica srpske Policije, osnovana je još davne 1967. Smeštena na beogradskom aerodromu “Nikola Tesla”, ova najstarija specijalna jedinica na ovim prostorima, raspolaže pravom eskadrilom odličnih letelica. Stigli smo u bazu, pored koje su hangar, radionica i heliodrom. Naš domaćin, komandant Slobodan Glavčić, odmah nam je saopštio da ćemo leteti s njim, kako bi osetili deo strasti u kome uživaju sve ove godine.
– Imamo dugu i bogatu tradiciju – počinje priču komandant Slobodan Glavčić. – Za nešto više od četiri decenije rada, bili smo uvek gde je najteže. Gasili smo požare, spasavali ljude, štitili državu od terorista i kriminalaca. Imamo stalnu saradnju sa specijalcima SAJ, PTJ, Upravom kriminalističke policije, saobraćajnom policijom, Upravom za granične poslove, Bezbednosnom informativnom agencijom i Upravom za vanredne situacije. Pored ovih ozbiljnih i teških zadataka, obavljamo prevoz naših visokih državnih službenika, predsednika, kao i trećih lica. Odnosno ljudi koji imaju novca i žele da se voze helikopterom.

Teško do letačke dozvole
Iskusnog i prekaljenog pilota pitamo, kako se dolazi do letačke dozvole, odnosno, ko može da postane pilot ove jedinice?
– Postoje dva načina, kako neko može da bude pilot helikoptera. Prvi je da se završi Vojna vazduhoplovna akademija. Drugi način je da se kandidat prijavi u naš letački centar na obuku. Naravno, potrebno je da ispunjava sve psihofizičke zahteve, kako bi bio primljen. Mi smo, članovi svih međunarodnih letačkih organizacija i imamo sve neophodne licence za letenje, obuku i rad ”“ nastavlja Glavčić.
Po rečima prvog čoveka Helikopterske jedinice, da bi neko samostalno upravljao letelicom potrebno je najmanje šest-sedam godina napornog rada i učenja.
Možda čak i desetak godina. Najveće zvanje, do koga se najteže stiže jeste pilot koji poseduje instrumentalna ovlašćenja. Tek sa tom dozvolom, samostalno može da se vine u vazduh. Sve do tada, ima nekoga pored sebe. To je naravno dugogodišnji proces, jer za svaki tip helikoptera, radi posebna obuka. Pored pilotske obuke u našem nastavnom centru, usvršavamo mehaničare, koji su kasnije sposobni da bez ičije pomoći sami servisiraju helikoptere. U našim hangarima radimo servisiranje, kao i generalne remonte.

Pilot za sve zadatke
Nenad Trninić, šef pilota u jedinici uz svoje malobrojne kolege, preturio je mnoge događaje preko glave. Sa helikopterom se spuštao, tamo gde nekom ni u snu ne bi palo napamet.
– Ako me pitate gde nam je bilo najteže, ovde će vam svi reći na Kosovu – jasan je Trninić. – Bila su to najveća iskušenja za sve nas. Ipak, zahvaljujući našoj veštini i ponekad ludačkoj hrabrosti, spuštali smo se teroristima iz OVK bukvalno iza leđa. Dok bi se oni osvestili šta se događa, mi bi obavljenog posla odlazili. Naravno, teške su situacije i gašenja požara. Prošle godine smo tri dana bez pauze gasili požare u okolini Herceg Novog. Posade su se smenjivale, a mašina je non-stop bila u vazduhu.
Simulacija gašenja požara
Krećemo na let. Komandant nam saopštava rutu gde ćemo ići…
– Današnji plan nam je simulacija gašenja požara. Letimo prema Ostružničkom mostu, odakle ćemo iz Save vaditi vodu i na tačno određeno mesto je sipati – kratko će Glavčić.
Zaista je sjajan osećaj biti u helikopteru. Sa aerodroma letimo preko Surčina, do Save. Blizu Galovice, na zemlji nas čekaju tehničari, koji kače balon iz koga se gasi požar.
– Ako pilot nije vičan tehnici lebdenja, ovom momku što kači balon ispod nas, život bi bio ugrožen – otkriva Trninić, koji pilotira.
Pravimo desetak krugova. Uzimamo vodu i na tačno određeno mesto je sipamo. Sada nam je jasno, zašto je pilote ove jedinice odlikovalo rusko Ministarstvo za vanredne situacije, jer su pokazali nadljudske napore u savlađivanju vatrene stihije na Staroj planini.

Zajedno od Mostara
Još jedan iz grupe iskusnih pilota Nedeljko Popović, koji je veštine letenja učio na Vojnoj akademiji, svašta je doživljavao u svojoj karijeri.
– Slobodan, Nenad i ja se znamo još iz Sremske Kamenice, gde smo prvo bili u srednjoj policijskoj školi – priseća se Popović. – Posle smo svi zajedno pohađali akademiju u Mostaru. Ovde smo od 1982. Nenad vam je već rekao, da nam je najteže bilo na Kosovu. Samo što smo tih godina stigli u jedinicu, počela su višenedeljna i višemesečna dežurstva u Prištini. U ovom poslu najviše trpe naše porodice, jer nikada ne znamo kada će da nas pozovu. Dešava se da idemo na zadatak od nekoliko sati, a da nas nema po sedam dana kući. Bilo je gadno i za vreme NATO bombardovanja. Ovaj hangar je bio potpuno uništen, međutim uspeli smo da sačuvamo letelice i ljude.
Helikopterska jedinica pokriva celu teritoriju Srbije, a od znaka na uzbunu, pa do poletanja, potrebno im je svega nekoliko minuta. Od naoružanja nose pištolje CZ99, heklere i kalašnjikove, a letelice nemaju teško naoružanje.
– Za svaki let, neophodna je priprema letelice i dozvola za poletanje – naglašava komandant Glavičić. – Ovde su 24 časa, dežurne dve posade, koje na poziv odmah deluju. Uz redovan obilazak državne granice sa Hrvatskom, Mađarskom i Rumunijom i otkrivanje organizovanih bandi švercera ljudi i robe, najviše posla imamo oko prevoza povređenih iz cele Srbije u beogradske klinike. Uz sve ove teške akcije, od nedavno naše letelice mogu da iznajme biznismeni, turisti i filmske ekipe. Cena leta od jednog sata iznosi 120.000 dinara. Ljudima koji imaju novac, ne predstavlja problem da iznajme helikopter kako bi se prevezli do mora ili neke druge atraktivne destinacije u Srbiji – zaključuje Slobodan Glavčić.

London – Beograd
Interesovalo nas je koliko traje let od Beograda do Horgoša?
– Sve zavisi kojim helikopterom. Ako bi leteli “belom” AB 212 u kojem ste se i vi provozali, taj let bi trajao oko sat vremena. Meni je pre izvesnog vrema iz Londona, gde smo radili neke tehničke preglede trebalo deset sati ”“ otkriva Nenad Trninić.
Majstorstvo je u lebdenju
Kako su nam piloti helikoptera objasnili, naveće majstorstvo njihovog zanata je takozvano lebdenje:
Taj manevar je težak za izvođenje i iskusnijim pilotima, koji rade na velikim putničkim avionima. To se uči godinama, kako da priđete zgradi ili nekom drugom objektu i u stanju mirovanja na nekoliko metara od tla iskrcate ili ukrcate ljude. Pilot, ako tome nije vičan, letelica bi istog trenutka pala – priča Nedeljko Popović
Ivan ŽALAC
Snimio: Dušan MIŠIĆ

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još

Ubojit hibrid

Radi se o modelu punog formata, sa dimenzijama koje odgovaraju Government verziji M-1911 ali sa polimerskim ramom. S оbzirom da reklamni slogan razmetljivo naglašava da "To nije M-1911 vašeg dede", razmotrićemo sličnosti i razlike