Moć vatrenih mašina
Na poligonu SAJ u Batajnici, testirali smo četiri savremena poluautomata i jednu klasičnu „pump-action“ sačmaricu iz arsenala ocve elitne jedinice.
Poluautomati su se pokazali kao sjajne „mašine“, ali kada se radi o životu ili smrti – izabrali bismo Mossberg 500.
Na poligonu SAJ u Batajnici, testirali smo četiri savremena poluautomata i jednu klasičnu „pump-action“ sačmaricu iz arsenala ocve elitne jedinice. Poluautomati su se pokazali kao sjajne „mašine“, ali kada se radi o životu ili smrti – izabrali bismo Mossberg 500
Prvi svetski rat doneo je do tada neviđena razaranja, milione mrtvih i osakaćenih, upotrebu bojnih otrova, prve tenkove i bombardovanje gradova iz aviona… Carska Nemačka uputila je zvaničan protest Saveznicima zbog upotrebe oružja okarakterisanog kao „krajnje nehumano“. Povod je što su američki vojnici tokom rovovskih borbi u Francuskoj, masovno koristili svoje sačmare Njinchester Model 1897. Naravno, protest je odbačen, ali njihova razorna efikasnost naterala je Kajzerov štab na očajnički korak i apel na džentlmensku savest protivnika. Ova repetirka tzv. pumparica za Amerikance je bila logičan izbor. U to vreme, već su imali decenijsko iskustvo u korišćenju pušaka ove konstrukcije i njihov borbeni potencijal bio im je dobro poznat, za razliku od Evropljana. Danas, skoro vek kasnije, niko ne dovodi u pitanje efikasnost i opravdanost prisustva borbene sačmare u naoružanju.
Želeli smo da napravimo uporedni test borbenih sačmara u okolnostima u kojima se ovo oružje najčešće koristi, pa je osmišljen poligon sa kombinacijom metalnih i papirnih meta, koje omogućavaju proveru preciznosti, ali i brzo prenošenje vatre s cilja na cilj, što je od velikog značaja u bliskoj borbi, bez obzira da li je reč o upadu, pružanju vatrene podrške ili defranzivnoj situaciji.
Na raspolaganju smo imali četiri savremena poluautomata, a kao referenca poslužila je jedna klasična „pump-action“ sačmara, sa dugim stažom u oružanim formacijama širom sveta:
– Mossberg Mod. 500
– Franchi SPAS 12
– Benelli Super 90 M-1
– Benelli M-3
– Benelli Super 90 M-4.
Dragan ŠAPONJIĆ